Travel

what not to miss: london

En av de byene utenfor våre landegrenser jeg har besøkt mest i min tid, er London. Det er et rimelig reisemål uten all verdens med reisetimer. Dette er en by som har absolutt alt og det vil ta lang tid før man har fått opplevd det totale spekteret av hva byen har å tilby. Etter å ha hatt enda en runde i denne byen, sammen med en "innfødt", tenkte jeg det var på sin plass med noen anbefalinger. Dette er på ingen måte noen fasit, men heller ment som tips hvis det skulle komme til nytte.

Det flotte med denne byen er at du kan ha en fantastisk tur, uten å måtte spare opp et stort reisebudsjett. Etter mangen turer, har jeg lagt min elsk på Øst-London. Dette er et kult område med tonnevis av konseptrestauranter, butikker, barer og caféer, noe man ser vokser i vår egen lille hovedstad. Her møter man på alle slags type mennesker og man kan være akkurat hvem man vil, uten at noen bryr seg.

The Breakfast Club

En obligatorisk kulinarisk opplevelse i London, er frokosten. Man kan simpelthen ikke dra herifra uten å meske seg i de britiske deilige rettene som blir servert på denne tiden av døgnet. Den klassiske "English breakfast" er å få tak i overalt, men la deg fascinere av noe litt mer spennende. The Breakfast Club er et kult konsept av en café man finner i Soho, Angel, Hoxton, Spitafields og ved London Bridge. De har alt fra det klassiske, til noe mer interessante frokostretter å by på. Selv må jeg få lov til å skryte av eggene deres. Helt fantastisk! Jeg tør å påstå at jeg har laget egg feil i all tid.

Andina

Noe man finner mye av i London er restauranter med spesifikke cuisines, altså restauranter som serverer mat laget på konkrete måter eller fra konkrete områder. I Shoreditch er det en nyåpnet restaurant kalt Andina, som serverer Peruviansk mat. Det er et rolig og sjarmerende sted, med en spennende og sunn meny. Jeg har aldri smakt lignende i mitt liv, så dette var en fantastisk opplevelse for min del. Lokalet var utrolig kult, i tillegg til at det var godt med plass, noe som er fremmed for en Oslogutt.

Dishoom

Dishoom er en indisk restaurant, som ikke er i nærheten av hva vi kaller indisk restauranter her hjemme. Å kalle dette stedet en konseptrestaurant er også å underdrive, for så fort du kommer inn døren her, føler du deg virkelig i en helt annen verden. Interiøret, lukten, musikken og for å ikke nevne smakene, utgjør til sammen en helhet som er helt utrolig. Ofte tenker man på indisk mat som noe virkelig spicy og sterkt, men her klarer de å tilpasse rettene til våre "skjøre" smaksløker, uten at stedet mister sjel. De er også helt rå på cocktails!

Sketch

La oss bevege oss litt nærmere sentrum og mot Soho, Mayfair. Inn en tilsynelatende diskret inngang finner man et så langt fra diskret sted, kalt Sketch. Dette er en destinasjon der mat, drikke, kunst og musikk er i fokus. Restauranten går over to gigantiske etasjer, og er inndelt i flere ulike områder. Det er til sammen 5 ulike områder med hvert sitt unike tema. Med andre ord, kan man nærmest ikke si at man har opplevd dette stedet før man har spist og drukket på hvert av områdene. Sketch er et "must-see" sted uansett om du er tørst, sulten eller bare interessert i en titt. For titte, det må du!

Dover Street Market

Er du interessert i mote og kunst, eller bare mote eller bare kunst, er du nødt til å dra til Dover Street. Her finner man Dover Street Market som er et fleretasjes motemekka av en konseptbutikk. Hver etasje er av ulike tema, der den ene etasjen er mer avante garde enn den andre. Installasjonene her varierer ofte og er virkelig mind blowing. Det fine med det hele er at inn i mellom alt det vakre og spektakulere finner man nydelige klær som er til å dø for. Merkene er av luksusklassen, men det spiller egentlig ingen rolle. Etter å ha vært igjennom en 5 etasjes opplevelse, kan man avslutte med en kaffe og deilig croissant på loftet.

Present

En butikkopplevelse er for mange butikker ikke tilstrekkelig. Flere og flere butikker ønsker å tilby kundene en oppevelse av et bredere spekter. Dette er en utviklingen jeg liker godt og setter derfor stor pris på å komme inn i en klesbutikk som ikke bare selger klær. Present i Shoreditch er en livsstilsbutikk der man får kjøpt alt fra spennende bøker og fine klær, til sjokolade og kjøkkenutstyr. Slike herrebutikker er noe av grunnen til at det er så godt å komme seg ut av Norge, for disse finnes det ikke mange av her til lands. Det er umulig å ikke kjøpe med seg noe her.

Sneakersnstuff

Har man en forkjærlighet for joggesko (guilty), er Sneakersnstuff et obligatorisk sted å besøke. Dette er en butikk som fokuserer på å selge sneakers som det ellers er vanskelig å få tak i på markedet ellers, noe jeg mener er den beste type sko. Følelsen av å komme hjem med et par sko, som nærmest ingen andre har, er en deilig følelse. De selger også mye fete klær, som passer godt til det store skoutvalget. Gutta bak butikken er svenske, så man finner Sneakersnstuff også i Stockholm og i Malmø. Men er man i London, og er keen på noen fete joggesko, da vet du hvor du bør dra.

Som nevnt innledningsvis, vil det ta ufattelig lang tid å oppleve alt som er verdt å oppleve i London. Dette er bare et lite knippe av hva jeg selv finner fascinerende ved byen og jeg har fortsatt haugevis av ting igjen å se. Håper dette gir deg litt inspirasjon til din neste Londontur.

london in igs

Så fort jeg kom hjem var hverdagen i gang. Det var rett til sengs og opp tidlig dagen etter. Denne brå overgangen kjentes på kroppen, som nå er svært så pjuskete. Hvis man kan si det sånn, så var det verdt det. Selv om turen er over, er ikke innleggene over. Jeg knipset drøssevis av bilder med mobilen mens jeg var der, så her får dere noe av det beste.

Over ser dere bilder fra Sketch, Dover Street Market, Neal's Yard, The Breakfast Club og en deilig diner med masse saftig mat. Blir sulten bare av å se på bildene!

the tourist

Etter å ha hatt en nok så daff søndag (slik de fleste opplever en typisk søndag), var vi i dag motiverte til å bruke tiden så fornuftig som overhodet mulig. Da snakker vi vekkerklokke på 08:00, frokost på The Breakfast Club og tidlig tube innover til Covent Garden for en aldri så liten turistrunde. Selv om jeg på denne turen ikke nødvendigvis ønsker å bruke tiden på typiske severdigheter, kan man ikke unnvære en liten titt. Det var verdt det.

Om ikke så altfor kort tid, skal jeg publisere en aldri så liten Londonguide. Når man er på besøk hos noen som har bodd her i 3 år, får man med seg det aller kuleste, det kan jeg love dere. Vi snakkes!

for en uke!

Jeg har egentlig alltid en "god" unnskyldning for mine opphold herfra, men denne er virkelig god! Gjennom den nye jobben min, har jeg jobbet hardt frem mot en spesiell anledning. Grunnleggeren av merket jeg er assisterende produktsjef for, Alexis de Brosses, kom nemlig hele veien fra Paris. I den anledning skulle jeg holde et presseevent! Vanligvis er jeg en av deltagerne, men denne gangen stod jeg bak alt.

Det var både presse og bloggere til stedet, så det var veldig hyggelig å se mange kjente ansikter! Nora, Annette, Glenn, Chioma og Stina var noen bloggerne som tok turen og det var veldig hyggelig å se alle de igjen. Det var en vellykket pressefrokost og grunnleggeren selv var veldig fornøyd. Alle produktene ble lansert i september, så håper de blir tatt godt i mot.

Bildene er lånt av Annette og Glenn

Må ærlig innrømme at jeg er litt stolt av meg selv, men det har virkelig tatt på. Nå skal det bli godt med juleferie fra absolutt alt av jobb og skole til helgen.

Sponset video: We are travelers

Jeg liker å tro at jeg er en reisende person, en som ofte er ute og opplever nye deler av verden. Om ikke jeg alltid får reist like mye, er dette likevel noe av det beste jeg vet. Det å sette seg på et fly, legge alt av bekymringer hjemme og kun fokusere på det som skjer der og da er en avslappende følelse. I blant vet man ikke en gang hva man har i vente. Nye steder, kulturer og ikke minst mennesker er de beste impulsene som finnes! Jeg kjenner meg veldig igjen i det Tiril Sjåstad Christiansen sier under.

Min neste flytur er til en storby. Jeg trenger virkelig noen nye omgivelser etter dette halvåret. Det ser jeg frem til.

Sponset innlegg

molskroen

Hva er vel bedre enn å bo på et strandhotell når man først er i Ebeltoft?

Vi bor på Molskroen Strandhotell, kort vei fra Ebeltoft. Det beste med dette er jo at vi nærmest har en egen strand her vi bor! Jeg som synes strandlivet i Århus var bra, kan dere tenke jeg ble veldig overrasket når vi så stranda her! Sanden er hvitere og mykere, vannet er klarere og varmere, vinden er sterkere og deiligere, ja jeg koser meg. Området er nydelig, og det er stappfullt av heftige sommerhus her. Én dag dere, da har jeg sommerhus i Ebeltoft. Én dag.

Ikke nok med at hotellet er nydelig, men rett under oss ligger det to fine restauranter. En for kjøtt og en for sjømat. Her snakker vi luksus! Nesten for fint for min del, men det er koselig å gå all in i blant. Men noen ganger kunne en burger vært deilig altså, og det uten å ruinere seg. Her ser dere noen fine bilder fra restauranten og ikke minst verdens beste dessert!

Ser det ikke deilig ut?

Jægergårdsgade

Vi ble sterkt anbefalt en tur i Jægergårdsgade før vi dro videre. Takk for tipset!

Turen nærmer seg slutten, og vi har brukt så mye tid på å hygge oss, at bloggingen henger litt etter. Vi er nemlig i Ebeltoft! Dette er virkelig Danmark i et nøtteskall. Lange strender, deilig bris, skyfri himmel og vakker natur. Vi bor rett ved havet, så nært at vi hører bølgene. Bilder kommer!

Før vi reiste til Ebeltoft gikk jeg igjennom gode tips jeg hadde fått fra kjente og ukjente. Der var Jægergårsdgade nevnt flere ganger. Denne gaten er sjarm i form av restauranter, puber og caféer. Riktig nok, var det roligere enn forventet en sen kveld mitt i uka. Likevel fant vi det vi var på utkitt etter!

Med ett mål for øyet, nemlig å få i oss noe god mat, var visst dette stedet. Restauranten het Juliette og her serverer de deilig fransk mat. Menyen var så fransk at jeg slet med å tolke hva som stod på menyen, men det gjorde det hele bare mer spennende. Jeg bestilte noe jeg trodde var en lakserett, men som viste seg å være en stor deilig saftig tapastallerken. Følget fikk i seg helstekt kylling, med coleslaw og kartofler (nam). Atmosfæren var deilig og servitørene var virkelig sjarmerende! Se på bildene under, og jeg garanterer vann i munnen.

Nå skal vi gjøre oss klare for en middagstur i Ebeltoft! Ha en fin kveld.

århus

Opplevelsesregisteret fylles opp radig nå med en ny by for mine føtter.

Nok en formiddag ble tilbragt på stranden, denne gangen på Moesgård. Varmen gir en følelse av å være et langt mer eksotisk sted enn Danmark, men jeg må ærlig innrømme at det er rimelig eksotisk her. Vi trasket langs Åboulevarden, spiste deilig lunsj på Café Faust, før vi gikk opp til Doms Kirken og inn på Store Torv. Her fikk vi handlet litt på COS og Støy Munkholm. Sistnevnte er en heftig butikk med merker som Acne, Common Project, APC, BLK DNM, Diemme, Our Legacy, Wood Wood, Won Hundred og Alexander Wang. Bør sjekkes ut, om du er i Århus!

Senere i dag, reiser vi videre til Ebeltoft. Her skal vi bo på Molskroen Strandhotel som ligger rett ved havet. Ferien fikk kanskje en trøblete start, men nå koser vi oss virkelig #NKVO!

Det er dejlig å være norsk i Danmark!

roadtrip

Da var man på ferie igjen, men denne går virkelig i minneboka.

Nå er vi i Århus, Danmark. En koselig liten by langs østkysten. Jeg har vært her tidligere da jeg var yngre, så denne gangen blir opplevelsene en anelse annerledes. Hvordan vi kom oss hit derimot, er en historie for seg selv. Vi startet fra Fredrikstad kl 08:00, var på hotellet i Århus klokken 02:00. Som jeg sa, det blir en historie for seg selv.

Været i dag bød på skyfri himmel og 28 varmegrader. Vi kjørte derfor til stranden, kalt Ballehagen (love it) og lå der hele dagen. De danske klittene (dansk ass<3) er noe jeg har savnet. Begynner å bli en stund siden jeg har tilbragt sommeren i dette landet, men nå kommer alle de positive minnene tilbake. Jeg elsker Danmark.

More updates are coming right up!

mountain climbing

Vi har hatt sol hver eneste dag, så én dag med litt skyer er ikke noe å klage over. Tvert i mot.

Bak leiligheten er det et stort fjell, et fjell jeg har gått opp flere ganger da jeg var yngre. Har utfordret Simen til å bli med på en løpetur opp, men med såpass sterk sol som vi har opplevd hittil er dette umulig. I dag kom skyene frem og vi bestemte oss for å dra opp alle sammen. En to timers tur opp og ned et fjell med en gjennomsnittshelning på 50 grader passet oss perfekt på en dag som dette. Kommer til å kjenne det i beina i morgen..

Er det noen som kan se hvor vi er hen?

syden ass

Jeg har tatt meg ferie, og da mener jeg skikkelig ferie.

Ferie for meg, er en tid uten bekymringer, uten forpliktelser, uten distraksjoner og det på alle plan. Det forklarer hvorfor jeg ikke har publisert noe på lenge. På et tidspunkt innså jeg også at jeg hadde gått to dager uten å være på Facebook eller Instagram! Det er nesten skummelt..

Likevel var jeg nødt til å komme tilbake, for å i det minste gi en liten oppdatering på hva jeg gjør. Nå er Simen og jeg, sammen med søster og hennes type på tur. Det er varmt, solen steker, kroppene våre steker og blir røde og brune, vi bader og stuper og spiller volleyball, spiser herlig mat med god vin og øl, ser fotball med de lokale og heier. Slik er dagene nå, men til lørdag skal vi hjem. Syden ass.

Kommer straks tilbake!

i københavn spiser de søppel

En av restaurantene jeg besøkte i København, serverte råvarer av et litt spennende slag.

Overskriften er korrekt, men samtidig veldig misvisende. Dette restaurantkonseptet er nemlig noe av det varmeste, fineste og mest bærekraftige restaurantkonseptet jeg har vært borte i. Rub & Stub er en ny restaurant i København som jobber for å bekjempe matavfall. Bønder, store matbutikker og supermarkeder kaster mat daglig. Ikke fordi maten er dårlig eller smaker vondt, men rett og slett fordi maten ikke nødvendigvis tar seg godt nok ut i butikkhyllene. En deformert gulrot eller en misfarget tomat, går rett i søpla. Dette er bortkastet mener dansken bak Rub & Stub, og jeg er enig.

Ved å skape et leverandørnettverk som overleverer mat som ikke selges i butikkene, sørger Rub & Stub at god mat blir servert og ikke kastet. Det fantastiske med denne restaurantet er at de ansatte jobber frivillig og overskuddet går til humanitære utviklingsprosjekter. For meg er dette vakkert. Spesielt vakkert er det at de klarer å lage deilig mat ut av det! Besøket hos Rub & Stub tok meg fullstendig med storm, jo mer jeg lærte jo gladere ble jeg. Tenk at det finnes slike mennesker som jobber så hardt, frivillig, for å hjelpe andre! Og mens de hjelper andre, metter de sultne mager med god mat.

Med tanke på deres matkonsept, er det vanskelig å ha lik meny hver dag. Derfor er menyen i kontinuerlig endring ettersom hvilke råvarer de får inn. Det betyr at restaurantbesøket bare blir enda mer spennende. Jeg synes virkelig du skal nyte god mat på Rub & Stub hvis du er i København. Det er for en god sak, og det er godt for magen.

architecture and design in cph

København som en by, fortsetter å forbause meg. For hver gang jeg tar turen, er det alltid noe som griper tak i oppmerksomheten min.

I løpet av denne turen var det arkitektur og design i byen som fanget min interesse sterkest. København ønsker å være verdens mest bærekraftig i hovedstad og fokuserer sterkt på miljø og redusering av utslipp. Det sies at byen ønsker å være CO2-nøytrale innen 2025, så et slik fokus vil da i stor grad være essensielt. Men i håpet om å bli den mest bærekraftige hovedstaden, hvorfor ikke få byen til å se fantastisk ut i samme slengen? Dansk konseptdesign er fantastisk, det er så gjennomført at andre byer falmer i sammenligning. Om det var et fantastisk bygg, eller en stol, var jeg nødt til å ta bilde.

Denne byen er i konstant utvikling og det blir laget store planer for å gjøre byen det beste stedet å bo. Denne utviklingen skal jeg følge og jeg er spent på å se hva de får til, og hvordan det hele vil se ut til slutt. Oslo har mye å lære av København.

back in copenhagen

Nok en gang, er jeg i København.

Jeg kan ikke klage, selv om det blir mye reising, for København er like bra som alltid. Jeg kom i går og har vært på farten helt siden jeg satte foten innenfor hotellrommet mitt. Og når jeg først snakker om hotellrommet mitt... Jeg bor på et flunket nytt hotell, SP34. Det er nyåpnet, så nyåpnet at alt lukter nytt! Ikke bare er det nytt, det er helt fantastisk kult! Jeg bor i stor suite som nesten er helt likt slik jeg kunne tenke meg drømmerommet mitt. Bildene taler for seg selv egentlig.

Siden jeg har vært på farten helt siden jeg kom i går, har jeg tatt mange mange mange bilder og jeg gleder meg til å legge det ut. Hittil har jeg vært på Torvhallerne, Rådhuset, i Jaegerborgsgade, det kommende Copenhagen Street Food Market, på Refshalvøen der Eurovision skal være, spist på AMASS, syklet på København sine nye elektriske bysykler og tatt ferge opp til Nordhavn. Nå skal vi straks spise på Rub & Stub. Ja, alt kommer ut her!

where do you wanna go?

For meg, er det å reise en viktig del av livet.

Ved å besøke nye steder og mennesker, med spennende opplevelser på kjøpet, kan reiser være med å endre livet. Det høres kanskje rart ut, men jeg tror på det. I 2011 reiste jeg til New York og tilbragte et skolesemester der. Jeg reiste alene, slik at jeg fikk muligheten til å begynne på nytt i en helt ny by der alle var fremmede. Erfaringene jeg tok med meg hjem var uvurderlige. Hadde det ikke vært for denne reisen, ville hverdagen min i dag vært fullstendig annerledes i dag, det er jeg sikker på.

Siden den tid, har jeg reist mange andre plasser. Jeg har vært mange ganger i København, jeg har vært i Amsterdam, jeg reiste tilbake igjen til New York, har tatt noen turer til London og andre steder i innland og utland. Prisen å betale for slike reiser føles kanskje mye der man sitter og gjennomfører betalingen, men når man er hjemme igjen etter denne turen, er det bare opplevelsene, gledene og møtene som blir værende i tankene. Det er som regel verdt det.

Dette er kanskje inspirerende for noen, og da hjelper det kanskje også når jeg forteller at SAS har over 1 million billige reiser til salgs. Men kampanjen varer bare ut 8. april, så det er bare to dager igjen til å bestille. Av alle stedene SAS flyr til, hvor kunne du tenke deg å reise? Jeg vet for sikkert at jeg vil tilbake til New York igjen. Man får aldri nok av denne byen, for uansett hvor lenge du er der, er det alltid mer å oppleve! Ellers har jeg alltid drømt om å reise til Tokyo. En vakker dag.

Annonse

pictures

Vi har som sagt vært på klassetur til København, og da tar man selvfølgelig mange bilder! Tenkte derfor å legge ut noen fine fra turen her.

Det har vært en veldig fin tur, som jeg sikkert har sagt opp til flere ganger. Vi er en liten klasse som spesialiserer oss i Reklame og Visuell Kommunikasjon dette semesteret. Da blir klassene endret og man blir satt sammen med andre elever. En slik tur som dette, i regi av skolen, er derfor en kjempefin måte å bli bedre kjent! For å si det sånn, kan jeg mange flere navn nå, enn jeg gjorde før turen.

Takk for turen!

living with jacobsen

Oppholdet i København har kommet til en ende, dessverre.

Noe av det jeg så mest frem til med denne turen, var å oppleve hotellet. Det høres kanskje pussig ut, men når et helt hotell er designet av en av Danmarks mest kjente designere, får man litt forhåpninger. Alt fra hotellets fasade til restauranten sitt bestikk, står Arne Jacobsen bak, noe jeg synes er svært fascinerende. I tillegg til design fra Jacobsen, er hotellet også fulle av Louis Poulsen-lamper, som er helt fantastiske.

Jeg møtte markedssjefen til hotellet, som tok meg med på en kort rundtur. Hun viste meg blant annet rom 606, som faktisk er et verdensberømt hotellrom. Det er fordi dette rommet er fullstendig ivaretatt siden hotellet åpnet på 1960-tallet. Alt av møbler og fasiliteter er bevart og står slik som de gjorde for nesten 60 år siden. Det var en litt uvirkelig stemning å være der inne, da man blir tatt med til en helt annen tid. Elektronikken i rommet er fra kjente Bang & Olufsen, så det blir ikke mer dansk enn dette. Grunnen til at akkurat dette rommet er blitt fredet, har derimot ingen annen grunn, annet enn at romnummeret klinger godt. Man kan selvfølgelig bo der, hvis man ønsker (og har råd), men dette koster 5500 kr natten. Hvis man kun ønsker å ta en titt på rommet, og det er ledig, er dette selvfølgelig mulig. Da er det bare å spørre hotellet, de viser rommet stolt fram. Med en morgen som startet med frokost i øverste etasje, i tillegg til alt annet, har dette oppholdet vært herlig. Synd å reise hjem nå.

Denne turen har fått meg til å virkelig innse at København, er en av de fineste byene jeg vet om. Jeg har til og med lært meg litt dansk!

in town

Endelig er jeg tilbake i København!

Kom akkurat inn på hotellrommet mitt i Køben, som er på Radisson Blu Royal midt i sentrum. Det som er kult med dette hotellet, er at nesten alt er inredet med møbler fra Arne Jacobsen! Jeg har lenge hatt lyst på en av hans kjente stoler, og nå har jeg faktisk to stykker på rommet mitt. Synd det bare varer i 3 dager. Jeg bor langt opp i luften og har utsikt over hele byen! Se selv.

Vi har reist hit hele klassen, så i tillegg til å oppleve hva byen har å tilby, blir det litt faglig rundt det hele. Noe som er helt okey. Allerede om en time, reiser jeg til Christians Havn for et foredrag. Jeg kommer til å oppdatere ofte!

speaking of food

Selv om jeg har kommet hjem til lettere og sunnere kost, er jeg nødt til å fortelle litt om maten jeg fikk oppleve i København.

Det gikk ikke en time i København uten at vi spiste et eller annet. Jeg gikk rundt stappmett cirka hele tiden, men ville smake på alt jeg kom over. Det er rart med det, at et land så nært Norge, tilbyr et så mye bredere utvalg av sunn, lett tilgjengelig, god og billig mat! Tenkte derfor å gi noen tips til dere som bor, skal til, eller er i København.

Palæo

Noen av dere kjenner kanskje til Torvhallerne. Det er et stort marked innendørs som selger all slags ferskvare. Her finner man alle typer oster, vin, grønnsaker, kjøtt og fisk, samt noen kule spisesteder. En av de, er Palæo. Palæo lager noe som kalles for Stone Age-mat, altså steinaldermat. Konseptet er ikke-prossesert mat, som er blitt en stor kostholdstrend i Danmark. Her fikk vi jordbær og chilli smoothie som smakte himmelsk, samt Palæos bestselgende pasta bolognes, men pastaen var erstattet med grønnsaker. Her snakker vi sunn og DEILIG fast food!

DØP

Som tidligere New York-beboer, har jeg fått en slags tilhørighet til hot dog stands. Pølse er så digg, at det skulle ikke vært lov! Men det er ikke alltid like sunt, og det har vært mye diskutert rundt det faktum at det kanskje ikke er så mye kjøtt som en skulle tro i de norske pølsene som selges i kiosker og lignende. I København har de derimot tatt den store pølseetterspørselen og fusjonert den med det sterke ønske om en sunnere livsstil. DØP selger økologiske pølser av flere forskjellige typer kjøtt. Og som pølseelsker kan jeg med hånden på hjerte fortelle, at dette er den beste pølsen jeg har spist. Try it!

Kul

Danskene vet det å starte konseptrestauranter. Det er noe jeg mener vi har altfor lite av i Norge. Spør du meg ser nesten alle restauranter i Norge like ute og tilbyr svært så lik mat. I Kjøttbyen (Meatpacking), København, finner man en helt nyoppstartet restaurant kalt Kul. Navnet betyr kull, som forklarer mye om hvordan maten der blir laget, altså grillet på kull. Her fikk vi smake på et bredt utvalg av retter, bestående av blant annet østers, ørret, kalvetunge, jomfruhummer, blekkspurt, svart aioli og noen fantastiske desserter. Dette var kanskje den mest spennende overraskelsen i matveien mens jeg var der, i tillegg til en kul(l) atmosfære. Her er det bare å bestille bord folkens, for du kan ikke dra fra byen uten å ha besøkt denne fantastiske resturanten.

Café Europa

Nok mat, la oss snakke kaffe og kaker. Som tilhenger av Café Norden, har det vært stamstedet mitt for hver gang jeg har vært i denne byen. Der har jeg smakt alt av godsaker, men rett over gata er det en vel så sjarmerende kafe, Café Europa. Her finner man kanskje verdens beste kaffe, jeg tuller ikke. Spleiser du denne kaffen med eple- eller jordbærterte, punsjbolle eller en saftig bolle, har du det perfekte pit-stoppet på en ellers hektisk (shopping)dag.

I mars stikker jeg tilbake til Køben, og da skal jeg finne enda flere spennende steder å spise, samt vise disse kule stedene fram til vennene mine. Deilig å være forberedt i Danmark!

ferdig snakka

Mmmmmmm.

Vi bor på Hotel Kong Arthur, og ja, vi blir behandlet som konger. Jeg merker at en runde på spa gjorde formen bedre. Nå er jeg klar for en ny oppdagelsesferd her i København!

cph

Bursdagsuken fortsetter, og den fortsetter i København!

Jeg har alltid bursdag en hel uke, eller bursdagen min er alltid en unnskylding for at jeg skal ha det best mulig, hele uken. Dere vet, "Gidder du å kjøpe en øl til meg? Siden jeg hadde bursdag for tre dager siden"-opplegg. Det funker.

Men grunnen til at jeg er i København er fordi jeg ble invitert av Visit Denmark. De kaller turen for "Urban Vikings", ettersom den skal være rettet mot herrene. Tidligere besøk i København har vært som svipptur via Danskebåten, med andre ord, noe fullstendig annet. Da har det vært om å gjøre og shoppe mest på kortest mulig tid, med en skjærende hodepine som et resultat av bølger og korny paraply drinker. Nå derimot skal vi oppleve byen på ordentlig!

Over ser dere bilder fra dagen i dag. Det er dette man kaller effektive turister altså! Vi har besøkt Carlsberg Bryggeri, drukket titalls forskjellige typer øl, fått servert deilig tre-retters, ridd hest og kjerre, fått egen guidet tur til de kjente danske motehusene og sett byen fra et helt nytt perspektiv. Jeg elsker København og grøsser nesten litt over at jeg ikke så på mulighetene til å ta studiene her i stedet. Dog, jeg ikke fatter et eneste ord på dansk, spesielt ikke tallene deres. Uansett, det er bare sjarmerende!

I kveld skal vi på en gastronomisk teaterforestilling kalt, The Snow Queen. Og for dere som lurer på hva en gastronomisk teaterforestilling er, meg selv inkludert, har jeg blitt fortalt at vi skal se en teaterforestilling mens vi får servert en ti-retters middag. Jeg tar nok ikke flyet hjem herfra, jeg kommer rullende.